Followers

0

Malam pertama di Wad Bersalin


semalam, 14 April 2014 merupakan malam yang sangat bermakna dan sangat terkesan dalam hidup aku. mulanya hanya ajakan biasa tapi alhamdulillah..Allah beri juga peluang pada selftitled untuk melihat sendiri proses kelahiran seorang insan ke dunia.



kat wad bersalin hospital raja permaisuri bainun ipoh semalam, kami (aku, aqlan, farah, ain, bella) dapat melihat sendiri akan keindahan dan kebesaran Allah melalui proses kelahiran bayi itu..siapa sangka malam yang sama dapat tengok doktor n nurse2 sambut dua baby tuu..hehe..seorang baby india n seorang lagi baby melayu..dua2 baby tuu comeelll sangat :D

namun, disebalik proses ini, hanya Allah sahaja yang tahu betapa sayunya hati selftitled melihat keperitan seorang ibu semasa melahirkan anaknya ke dunia ni..si ibu berbangsa india ke melayu ke..semuanya sama..dua2 mengalami sakit yang amat sangat ketika bersalin semalam..Allah..sebaknya hati teringat ibu2 yang ada di dunia ini..betapa besarnya pengorbanan yang diorang telah lakukan demi kita..belum campur pengorbanan mereka dalam membesar kan kita.

pucat betul muka masing2 lepas keluar dari wad bersalin tu..hehe..mana tak nya..pengalaman ini lah yang student2 medik impikan sepanjang hidup diorang..alhamdulillah..peluang inilah yang kami dapat semalam..nasib baik xde yg mabuk darah.hehe..kalau x dah pengsan dah semalam..paling seronok dapat pegang..dapat belai..bayi2 yg betul2 freshh..hehe..maksudnya yang betul2 xsampai sejam pon lahir..comel sangat2.. :)


dalam post kali ni, eloklah selftitled nak kongsikan sedikit akan hikmah yang Allah kurniakan bagi seorang wanita yang melahirkan anak agar terang pada kita..bahawa..hikmah Allah tu sangat berbaloi..sangat setimpal..dan sedikit pon x rugi..jadi pada bakal2 ibu..janganlah takot2 ye :)

*      Apabila seorang wanita hamil, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT akan mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

*      2 rakaat solat seorang wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat seorang wanita yang tidak hamil. 

*      Wanita hamil perolehi pahala puasa di siang hari dan pahala ibadat di malam hari.  Rasulullah menyatakan bahawa wanita hamil akan memperolehi pahala puasa di siang hari dan pahala ibadat di malam hari. Ini disebabkan kerana ibu yang hamil bererti membawa amanah Allah ke sana ke mari, sehingga wajar apabila ia memperolehi pahala yang besar di sisi Allah .

*      Apabila seseorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT akan mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad di jalan Allah.

*      Wanita yang bersalin akan mendapat 70 tahun solat dan puasa pada setiap kesakitan pada satu uratnya akan dikurniakan oleh Allah SWT satu pahala haji.

*      Apabila seseorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

*      Sekiranya seorang wanita meninggal dunia di dalam tempoh 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

*      Jika seorang wanita menyusukan anaknya hingga cukup tempoh (2 1/2 tahun), malaikat-malaikat di langit akan mengkhabarkan berita gembira bahawa syurga wajib baginya.

*      Jika seorang wanita menyusukan anaknya yang menangis, maka Allah SWT akan memberikan pahala satu tahun solat dan puasa.

*      Seorang wanita yang menghiburkan hati anaknya maka Allah SWT akan memberikan 12 tahun pahala ibadat kepadanya.


nampak kan ?..betapa Allah itu Maha Adil :) ingat lagi, keluar2 je baby tu terus menangis2 tapi..sebaik sahaja si ibu letak kan kat atas perut dy..langsung hilang tangisan baby tu..hihi.. begitu juga pada si ibu, mula2 berkerut pedih mereka menahan sakitnya bersalin..tapi..segalanya hilang saat melihat bayi yang dikandungya sembilan bulan..hadir dihadapan mereka buat kali pertama..hanya senyuman dan tangis haru yang diukir..

seronokknyaaa la kan kalau ada baby :D 

* MOOD BERANGAN ACTIVATED *   #tetiba

hehe..so akhir post ni selftilted nak pesan kat korang2 semua..jagaaaaaa lah ibu korang selagi mereka masih ada..sayangiiiiii lah mereka seperti mana yang mereka lakukan kat kita..hargaiiiiilah setiap pujian dan penghargaan yang mereka berikan kat kita..sebab Allah janjikan syurga x susah..hormatilah  kedua ibu bapa kita :)

moga dengan ini aku akan lebih berusaha dan bersemangat untuk menjadi seorang Doktor Muslim yang berjaya, assalamualaikum.



p/s : teringat waktu baby keluar ade sorang nurse ni tanya, sarimah ke zali..? .hehe..
pandai diorang guna nama untuk tentukan jantina baby2 tu :)




Read more
1

Anugerah Nya



7 Februari 2014

di meja makan Malam Anugerah Siswa

aku : eh tinaaa..ape yang akan terjadi dgn kite malam ni ek? *nervous*
tina : taktahuuu..kite pon xtahu..tahu2 je diorang suruh pakai cantik2 untuk malam ni
aku : samelahh..dah la inform last minit~ ..urghh dah la meja makan kita pon asing
tina : tahu xpe..takotnyaa..tudung kite okay x? *belekblelektudung*

hihi

aku x pernah lagi dapat surprise yg seseprise macam ni..tapi its happened already.haha..alhamdulillah..malam tu aku dinobatkan sebagai Anugerah Tokoh Mahasiswa Unggul 2014 peringkat RCMP..woww..alhamdulillahh..beratnyeee nak terima tapi itu pilihan mereka..mungkin rezeki sementara yang Allah pinjamkan ni untuk mengingatkan kembali aku pada Nya..

tapi..

jauhh dalam sudut hati aku..x pernah terdetik pon untuk mengejar anugerah macam ni..ye, selftitled suka sangat melibatkan diri dalam pelbagai program dan sukan..bukan sebab tamak..tapi sebab peluang..peluang yang hanya datang sekali je..jika dibiarkan belum tentu ada orang lain yang mengambilnya..mulanya memang zero, tapi sebagai manusia, kite perlu bersedia untuk salah dan menerima kesalahan..baru lah kita berjaya di akhir nanti..aku yakin dengan itu.

puasnya bila kite berjaya membuktikan kepada orang lain asalnya kita loser akhirnye the great winner..kepada sahabat2 yang lain..rendahkan ego anda seketika..banyak kan bergaul dgn orang yang lebih berpengalaman dan jauhkan dari sifat mementingkan diri..insya Allah

kejayaan selangkah dihadapanmu

amiinnn

ini muka2 pemenang anugerah malam tu
Atina = Anugerah Mahasiswi Unggul
Shamirul = Anugerah Usahawan
Arafah = Anugerah Sukarelawan


p/s : x sabarnyeee nak berprogram lagi..mihihi








Read more
0

2014


alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah

syukur sgt2 sebab masih diberi peluang oleh Nya untuk menambah post dalam blog selftitled ni...biar pon dah lama sgt menyepi..hihi..sukar nak ceritakan kat sini betapa sibuknya aku tahun lepas dengan pelajaran dan sebagainya..malam ni terasa rindduuuuu pulak nak update.haha

where to start where to starttt??..
ahh awkwardnye da lama x menaip.haha..malu2 plak..hehe.setelah berhempas pulas untuk tahun pertama dan tahun kedua dalam bidang perubatan ni..akhirnya sampai jugak aku ke clinical years (tahun ketiga)..aku kira x perlu lah nak cerita semuanya yg telah berlaku dalam tahun2 yg lepas sebab banyaakkkk sgt rasenye.hehe..tapi mane2 part yg penting insya Allah selftitled akan post kan kat dalam blog ni nanti..

tahun ketiga??

ermmm x banyak yg nak diciterkan sebab baruuu sgt3 masuk dalam clinical years ni..ape yg penting tahun ketiga ni ibarat tahun honeymoon la bg budak2 medic ni.hee...tapi cabaran nye berbeza..sgt berbeza..insya Allah..jika berkelapangan selftitled nak kongsikan semuanye disini..

kepada followers semua

sorry la menghilang.hehe..love cu ols <3 font="">

tunggu update terbaru nanti ye

ilalliqa' 






Read more
0

save the date ...awesome !


Read more
0

Petua dan doa menghindari mimpi buruk



Doa menghindari mimpi buruk

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ غَضَبِهِ وَعِقَابِهِ وَشَرِّ عِبَادِهِ
وَمِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَنْ يَحْضُرُونِ

Maksudnya : Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari kemarahanNya , seksaanNya , dan kejahatan hamba-hambaNya, dan dari godaan syaitan (bisikannya) serta jangan sampai mereka datang (kepadaku)



sebagai seOrang muslim, kita kena amalkan kaedah tidur yang diajar Oleh Rasulullah saw melalui cara berikut:
> tidur dalam keadaan berwudhuk
baca 3 Qul ( surah al ikhlas, surah an nas,surah al-falaq) kemudian tiup pada tapak tangan n sapu ke seluruh badan
> baca ayat Kursi agar dilindungi dari gangguan syaitan
> tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. jangan tidur dalam keadaan melentang atau meniarap 
> last skali, baca dOa tidur dan dOa elak mimpi buruk..
Ok.. harap apa yang ada kat sini dapat Selftitled kongsikan dengan kOrang semua..

selamat beramal... :)


Read more
0

Tentang bayi





1. Semasa di dalam rahim, bayi sentiasa tersenyum tetapi bayi jarang tersenyum dalam sebulan selepas lahir. Mungkin disebabkan proses kelahiran yang sukar.

2. Nafas bayi berbau sedap sebab bayi tidak ada gigi. Gigi adalah tempat berkumpulnya bakteria yang menyebabkan nafas berbau.

3. Bayi mengenali suara ibunya sejak lahir tapi mengambil masa sekitar 14 hari untuk mengenali suara bapanya. Jadi buat para bapa, selalulah bercakap dengan bayi anda supaya dia cepat kenal suara anda.

4. Bayi tidak akan berpeluh sebab kelenjar peluhnya masih belum berkembang sepenuhnya.

5. Bayi suka suara yang bernada halus. Sebab itu suara ibu lebih menenangkan berbanding suara bapa.

6. Sehingga berusia 6-7 bulan, bayi boleh bernafas sambil menelan makanan tapi orang dewasa tidak boleh melakukannya serentak.

7. Bayi mula berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat sebelum mula bercakap. Komunikasi mereka bermula dengan memahami lambaian tangan, pelukan dan ciuman ibu bapa.

8. Kanak-kanak tidak akan membesar ketika selesema.

9. Kanak-kanak berusia 6 tahun ketawa purata 300 kali sehari manakala orang dewasa hanya ketawa sekitar 60 kali sehari.

10. Kajian menunjukkan bapa lebih pakar dan lebih pantas dalam menukar lampin bayi berbanding ibu.

hahaha :D



Read more
0

the deep love






~Don’t misunderstand the person who shows

anger on
you. Because….
Anger is the most easiest and childish way to
express


the deep love~


Read more
0

Love syndrome





Etiology: Unknown.

Age of Onset:
Mostly teenage. Recent studies have shown that it may affect people of any age group.

Risk Factors:
The age itself is the major risk factor. Others include…
(a) Co-education
(b) Cell Phones
(c) Movies
(d) Internet
of these the part played by the cell phones is noteworthy.

Pathology:
Multi-organ System Failure.

Clinical Features

Symptoms:
A) The most common presenting feature is throbbing pain in the heart often described by the patient as sweet pain.
B) Loss of appetite.
C) Sleeplessness.
D) Daydreaming
E) Disinterest in any type of work. There is a danger of patient being transformed into a poet.


Signs:
A) Very much dilated pupil (In search of his sweet heart).
B) Blushing of cheeks (mainly seen in girls).
C) On Auscultation: The First Heart Sound is heard as LOVE instead of LUB.
D) Smiling to self.

Pathogenesis and Clinical Course:

The Disease is gradual in onset. The patient presents with vague symptoms like loss of appetite, sleeplessness, etc., As time progress multi-organ system involvement occurs with varied symptoms. The symptoms are aggravated at the sight of patients sweetheart The sight of patients love causes the contraction of the radial fibres of the iris muscle leading to the dilation of the pupil. The eyes remain wide open and cease to blink. The Zygomaticus major muscle automatically contracts and the patient smiles (Smile at Sight Phenomenon). As the patient approaches his sweetheart action potentials are generated at an irregular rate in the heart and the normal rhythm of the heart is lost. Microscopic examination of the cardiac muscle reveals the presence of abnormal pacemaker tissue at certain areas called the ROMANTIC SPOTS that are responsible for the lost rhythm of the Heart. The patient feels agitated, and a throbbing pain develops in the heart. The characteristic feature of the pain that patient wants to feel it more and more. In advanced stages, the brain is affected. If not treated properly, the patient may go bad.

Treatment:

Marriage Therapy holds promise of 100% cure rates. If is effective only after 22 years of age. If performed early, it may lead to adverse reactions.

Preventive Measures:

Several attempts have been made to prevent the disease. The WLO (World Love Organization) expert committee has finally declared that the disease is inevitable during the age group and its prevention is literally impossible. Any attempts to interrupt the normal course of the disease may lead to more severe from of disease. So interventional measures are highly contraindicated for this disease.

Complication:

Complication of love syndrome is euphoria, financial crisis, idiotic look, loss of appetite and sleep. Acute romantic failure lead to suicidal tendency. Survival may have life long immunity



Read more
0

Tentang ayah





Apa yang anda tahu tentang seorang Ayah?

Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari. Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita. Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

Waktu kita sakit / demam, ayah sering marah "Sudah diberitahu! jangan minum ais!". Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau?

Ketika kita remaja, kita meminta izin untuk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!". Sedarkah kita bahawa ayah tidak beri keluar kerana sangat sayang dengan kita dan tidak mahu apa2 yang buruk terjadi kepada kita?

Waktu kita sudah dipercayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya. Maka ayahlah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau.

Setelah kita dewasa, ayah telah menghantar kita ke sekolah / kolej untuk belajar. Di waktu kita memerlukan ini - itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi tanpa menolak, beliau memenuhinya. Waktu kamu berjaya, Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu. Ayah akan tersenyum dengan bangga.

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah. Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya. Dan akhirnya, waktu ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangannya, ayah pun tersenyum bahagia.

Apa kita tahu, bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia. Dan dia pun berdoa
supaya anaknya bahagia bersama pasangan

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk. Dengan rambut yang memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita.

Ucapkanlah sayang kepada ayah anda,sementara belum terlambat



Read more
1

Jojo, Hillary Duff, Jesse McCartney, Ryan Cabrera , Click Five



Click Five - Just the girl



Hillary Duff- Wake Up



Jesse McCartney - Because You Live




Ryan Cabrera - True


Jojo - Baby Its You

Bringing back my awesome childhood memories 
Still listening to them  :')

Read more
0

Happiness




Read more
1

Lepat , Siti Aminah dan Ahmad Azali Caesar

korang pernah tengok video ni? >
tadi saje2 layan youtube and terjumpa video ni


comel kan? :D
kalau xcukup,,ni ade lagi video Siti Aminah ni dgn adiknya Ahmad Azali




Seronok denga anak2 Jerman ni cakap bahasa Utara.haha
Pok dia pon sama lawak dgn depa.:D
Hmm..dua2 insan comel ni merupakan permata hati Lepat aka Ismail Arifin..hmm,sape dy ni?.untungnyee la dapat kahwin orang Jerman..dapat anak comel2 plak tuu..mesti ramai yang tertanye2 kan..selepas Selftitled go thru goggling, rupe2nye ada kisah menarik di sebalik keluarga yang comel ni..macam ni cternyee


Kronologi kes Lepat :

-Perkahwinan dahulu antara Ismail Arifin (Lepat) dengan Jane Brummit @ Aishah Jane Abdullah mendapat zuriat (seorang anak yang bernama Sunni Sazali yang dilahirkan di Malaysia)
Februari 1996 – Aishah larikan Sunni ke England kali pertama sebelum Lepat membawa anaknya ke Amsterdam dan kemudian pulang ke Pulau Pinang pada bulan Oktober 1996


-Pada 1 April 1997, mahkamah berkenaan mengeluarkan perintah membenarkan Aishah bertemu Sunni setiap pagi Sabtu di pekarangan Balai Polis Lebuh Pantai, Georgetown selepas rumah tangga pasangan itu mengalami keretakan


-5 Julai 1997 – Sunni dilarikan Aishah buat kali kedua semasa dalam Custody Makhamah Syariah Pulau Pinang dengan menyeberangi sempadan di pintu Bukit Kayu Hitam
Kes ini menjadi rumit kerana keluarga Jane Brummit berjaya mendapatkan perintah Mahkamah Crown di Winchester pada Ogos 1997 supaya Ismail Ariffin memulangkan semula Sunni. Jane kemudian pergi ke Malaysia bagi mendapatkan hak penjagaan ke atas Sunni daripada Mahkamah Syariah Pulau Pinang. Kes penjagaan anak itu ditangguh pada bulan Jun 1997.


-Pada laporan akhbar 18 Mac 2010 (berita Harian), melalui kenyataan Ketua Polis Negara pada masa itu polis tidak pernah menutup kertas siasatan kes bekas isteri pelukis potret, Ismail Ariffin atau Lepat, Aishah Jane Brummit yang melarikan anak mereka, Sunni, ke England, 13 tahun lalu
Tiga belas tahun lalu, Aishah melarikan anak hasil perkongsian hidup dengan Lepat, 42, selepas pertemuan dengan anaknya atas perintah Hakim Mahkamah Syariah Pulau Pinang, Othman Ibrahim.
Pada 1 April 1997, mahkamah itu mengeluarkan perintah membenarkan Aishah bertemu Sunni, setiap Sabtu di pekarangan Balai Polis Lebuh Pantai, Georgetown. Namun, Aishah mengambil kesempatan itu untuk melarikan Sunni ke England menerusi sempadan negara di Bukit Kayu Hitam.


-Ketika itu, polis menjalankan siasatan kes berkenaan mengikut Seksyen 363 Kanun Keseksaan, iaitu culik daripada penjagaan yang sah dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga tujuh tahun.
Sunni Sazali semasa kecil

Sunni dah besar


Dipetik dari http://purplelurve11.blogspot.com/2011/12/lepat-and-kids.html




Begitulah ceritenyee, xsilap aku, aku pernah terbace cerita si Lepat ni kat Mastika dulu..hmm,kesian Si Lepat ni..namun berkat doanya, sekarang Lepat dah pun berkahwin dengan seorang wanita muslim Jerman, Ave Caesarina. Bertuah si Lepat ni.




Hasil perkahwinan tu, beliau dikurniakan Siti Aminah dan Ahmad Azali yang comel ni :3
nahh...ni video2 dyowg..ade banyak lagi kat channel ni >









dari dalam video lagi Selftitled dapat rasekan yg Lepat ni seorang ayah yang baik dan pandai mendidik anak.. Islam juga dititik beratkan dalam mendidik budak2 comel ni..benarlah bahwa doa orang2 yang teraniaya ni sentiasa makbul :)

jgn lupe like fanpage dyowg jugak ok:D..tata





Read more
0

This girl died true hero





#respect



Read more